Monday, July 21, 2008

Kebebalan Pengangguran Dan Jenayah

Saya telah terbarai lagi.Saya terbarai bukan kerana sarang tebuan tersangkut di dahan pokok mempelam.Saya terbarai juga bukan kerana tebuan telah sesat mencari sarang di celah pokok mempelam.Saya terbarai lagi kerana pihak berwajib masih kekal bebal.Saya terbarai lagi kerana pihak berwajib masih kekal gagal memahami tanda-tanda alam.

Tanda-tanda alam yang saya maksudkan tiada kena mengena dengan tanah runtuh-rantah di Taman Maluri atau banjir besar telah menimpa Kampung Pak Badol di Kota Bharu.Tanda-tanda ini ialah peningkatan kadar jenayah.

Baiklah, biar saya berlabon agar semua warga faham kedudukan sebenar.Negara kita kini sedang diancam.Negara kita diancam oleh jenayah yang tidak berperikemanusiaan.Jenayah penculikan kanak-kanak.Kanak-kanak akan diculik dan kemudian akan dibunuh atau hilang entah kemana.Tahun lalu saya pernah menulis mengenai jenayah ini.Beberapa bulan lalu kisah jenayah ini telah menggemparkan negara kita.

Apa yang saya baraikan disini ialah tindakan dari pihak berwajib.Pihak berwajib telah menyarankan agar satu tindakan drastik dilakukan bagi membendung jenayah yang berlaku.Pihak berwajib telah menyarankan agar kesemua kanak-kanak ini diletakkan di sekolah di dalam jagaan guru hingga ke waktu petang atau hingga ke waktu ibu dan bapa mereka pulang dari kerja.

Kah kah kah marilah ketawa bersama saya.Kenapakah saya ketawa? Adakah saya telah diserang oleh penyakit Kwasyiokor? Lu pikir lah sendiri.Sebentar ya! Saya perlu mengesat air mata yang menjejes-jejes keluar.

Daripada apa yang saya lihat, idea ini tidak mendatangkan banyak kebaikan tetapi akan mengawan masalah yang baru.Sebagai warga yang bertanggungjawab kita perlu berwaspada kerana apabila sesuatu masalah itu mengawan maka ia akan bunting akhirnya lahirlah masalah yang baru.

Ramai yang beranggapan idea ini adalah cukup bernas kerana ramai daripada warga yang beranggapan kerja sebagai pendidik di sekolah adalah kerja yang paling mudah dalam dunia ini.Kesemua guru-guru akan pulang selepas tengahari dan tidur sambil beronggi-ponggi di atas katil.Apa yang saya ingin nyatakan disini bahawa dakwa-dakwi yang mengatakan guru adalah kerjaya yang paling senang dan tidak bermasalah adalah sesuatu yang tidak tepat.Ketidaktepatan dakwa-dakwi itu tidak boleh diukur dengan pembaris kayu tetapi melalui fikrah anugerah dari Yang Maha Esa.Pada hemat saya guru sebagai pendidik bukanlah satu tugas yang mudah Cuma masa sengsara di tempat kerja sahaja yang sedikit pendek.

Kita selalu menonton di televisyen dimana ibu bapa datang ke sekolah mengamuk dan mahu menyaman guru.Kita selalu menonton drama swasta dimana ibu bapa akan datang ke sekolah kerana anak mereka dicubit oleh guru.Kita juga selalu melihat ibu bapa datang ke sekolah kerana anak mereka telah dijentik di telinga.Apabila berita ini keluar sahaja di televisyen dan di dada akhbar maka guru telah dilihat sebagai seorang yang tidak lagi waras.Guru akan dilihat sebagai tidak bertindak rasional.Guru juga tidak lagi dilihat sebagai pendidik yang unggul cemerlang gemilang dan terbilang.Poorah!!.Stesen televisyen dan wartawan juga akan menemubual warga untuk membaraikan kerjaya keguruan ini.Dan berbondong-bondonglah sumpah seranah khas untuk guru-guru.

Kemudian akan bermula satu episod baru dimana akan ada penguatkuasaan dimana guru tidak lagi dibenarkan mencubit pelajar.Guru-guru tidak lagi dibenarkan menjentik pelajar.Guru-guru tidak lagu boleh merotan pelajar.Guru-guru tidak lagi boleh mengherdik pelajar.Guru-guru juga telah dipondankan agar tiada lagi pelajar yang lebam punggungnya.

Apabila generasi muda ini rosak akhlaknya.Apabila generasi muda ini tidak lagi mempunyai kefahaman nilai agama, budaya dan adat.Apabila generasi muda ini mula pandai servis kuda kepala bapak mereka.Maka kita akan mengatakan sistem pendidikan kita bertaraf kelas tiga.guru-guru gagal dalam mendidik.Guru-guru pemalas, banyak songeh dan banyak cuti.

Pernahkah kita sebagai warga berfikir mengapa pelajar ini dirotan? Pernahkan kita berfikir mengapakah pelajar ini dijentik.Pernahkah kita berfikir mengapa pelajar ini lebam punggungnya? Pernahkah kita berfikir mengapakah guru-guru ini bertindak sedemikian rupa?

Kini guru-guru bakal dibebani dengan tugas yang baru.Tugas menjaga pelajar selepas waktu persekolahan.Mengapakah saya mengatakan ini idea yang tidak cukup bernas dan mengawan masalah yang baru? Sebagai warga yang bertanggungjawab, cuba kita fikirkan jikalau pelajar ini mengalami sebarang kecederaan sewaktu berada dalam jagaan sekolah sewaktu selepas sesi persekolahan.Saya pasti akan ada ibu bapa yang akan membawa gunting pokok untuk menyembelih guru.Sekali lagi guru akan menjadi tempat untuk disalahkan atas malapetaka yang berlaku.Lelaki kucing yang suka menculik kanak-kanak sekolah pasti akan ketawa terbahak-bahak.

Pada hemat saya kejadian jenayah yang berlaku tidak ada sangkut paut dengan guru yang beronggi ponggi di atas katil.Jenayah yang berlaku tidak ada kena mengena dengan lebam punggung pelajar.Jenayah yang berlaku adalah disebabkan oleh kegagalan kita untuk menyediakan sebuah negara yang selamat untuk diduduki oleh warga.Kegagalan kita untuk membendung masalah jenayah.Kegagalan kita untuk menyediakan peluang pekerjaan kepada warga.

Kegagalan kita mengawal permasalahan ini membawa malapetaka dan bencana yang sungguh dasyat.Berpuluh-puluh ribu warga masih menganggur samada mereka mempunyai kelulusan atau tidak.Warga yang menggangur kini sedang terhimpit di suatu sudut yang amat menyesakkan.Warga yang menganggur ini sedang dihimpit ke suatu sudut yang sukar untuk mereka bernafas.Warga ini akan melakukan apa sahaja kerja untuk meneruskan hidup.

Sudah menjadi fitrah manusia sejak dari zaman batu duduk di dalam gua sambil memakai cawat mereka akan tetap meneruskan kehidupan.Mereka sanggup bergaduh berperang malahan membunuh untuk mendapatkan makanan dan punca rezeki.Bagi manusia walau apa yang berlaku hidup mesti diteruskan.

Dengan kenaikan harga minyak kini bermakna kehidupan warga kita semakin sesak.Kos kehidupan menjadi semakin tinggi.Kadar inflasi akan semakin buruk.Ekonomi merudum.Gedung-gedung perniagaan ada yang mengecilkan kos operasi bermakna akan ada pekerja yang dibuang dan ada yang terus gulung tikar.Pekerjaan semakin berkurangan.Pengangguran akan terus berleluasa dan jenayah pasti akan meningkat.Adakah terlalu sukar untuk kita memahami tanda dan makna kehidupan ini?

Untuk itu, meletakkan anak-anak kita disekolah selepas waktu persekolahan akan mengundang bencana kepada pihak lain dan tidak akan mengurangkan kadar jenayah.Saya sangat sedih melihat situasi ini berlaku kerana ramai diantara saudara, sahabat dan kenalan saya bekerja sebagai guru.Kita sepatutnya memberi ruang dan peluang kepada guru untuk mencorakkan kreativiti mereka membentuk generasi muda yang akan mendobrak dunia ini.Jika guru-guru ini dipondankan maka terhasilah generasi yang hanya layak tinggal di belakang lorong.

Penyelesaian yang hanya untuk melindungi kelemahan beberapa pihak ini dan memangsakan pihak lain amat perlu kita tolak sama sekali.Sama seperti kita menolak kehidupan di belakang lorong.

Puisi ini hasil karya Pyan Habib
Selamat Pagi Cikgu

aku terkenang zaman bersekolah dulu-dulu:
* membawa pucuk paku, pucuk ubi kayu ke sekolah untuk diberi kepada cikgu.
* memadam papan hitam, membersih meja cikgu, mengutip sampah sekitar sekolah.
* sambut cikgu di kereta, tolong cikgu bawa buku, belikan sarapan cikgu di kantin.
* kelilingi cikgu di bawah pokok manggis, mendengar cikgu bercerita, bernasihat teladan.


aku terkenang zaman bersekolah dulu-dulu:
* jerkah cikgu menggigilkan seluruh kelas, diketuk pembaris dahi berbekas.
* didera berlari keliling padang, berdiri atas bangku, telinga terkoyak berdarah dipulas.
* cikgu berbasikal masuk kampung menziarahi anak muridnya yang sakit pening.
* cikgu ziarahi rumah ke rumah jika ada anak muridnya berhari-hari tidak ke sekolah.


aku terkenang zaman bersekolah hari ini:
* sekali anak dicuit, emak bapak datuk bapak satu kapal menggigil sakit otak!

3 comments:

razuwahanim said...

farid, aku sokong hang punya idea tu. budak2 sekarang mmg manja nya kalah kucing siam yg terlebih makan.
aku pernah jadi chekgu sandaran dulu, bebulu lah tengok mak bapak yang sikit2 nak datang sekolah *mcm takde keje plak dorang nih*
bila anak perangai mcm setan salahkan cikgu, tapi bila anak depa kena bantai taknak pulak salahkan anak sendiri!

Anonymous said...

"Sudah menjadi fitrah manusia sejak dari zaman batu duduk di dalam gua sambil memakai cawat mereka akan tetap meneruskan kehidupan..."
Berdasarkan pernyataan ini...ingin saya bertanya kpd saudara paredddd, mengapakah perlu seseorang itu memakai cawat besi di kala bermalam di rumah sahabatnya sendiri??

bersedia ataupun tidak...bolos saja dinding itu!!kui..kui...

Rock Oi! said...

saya yakin saya nak kunci lirik itu!!!!