Monday, June 16, 2008

Ibu Kota Dan Papan Tanda


Baru-baru ini saya telah pergi ke Kuala Lumpur ibukota negara Malaysia.Saya memang mempunyai tujuan ke Kuala Lumpur ini .Saya datang ke kota ini adalah untuk merayakan kemudaan saya.Saya datang kerana saya ingin berpeleseran di kota ini.Sebenarnya sejak dari kecil hingga dewasa saya amat jarang berpeleseran.Berpeleseran ini pada pandangan orang tua-tua adalah satu perbuatan membuang masa dan tidak berbudaya ilmu.Jikalau ibu bapa terjumpa anak-anak mereka berpeleseran pasti kepala anak mereka akan ditunjal.Tetapi apabila semakin dewasa, saya mula mengerti bahawa berpeleseran sama ada di dalam kota atau di kampung adalah satu nikmat yang perlu dinikmati oleh setiap anak muda.Pada hemat saya, jika kita pandai menikmati nilai budaya berpeleseran ini kita akan mendapat ilmu.

Tetapi Kuala Lumpur bukanlah sebuah kota yang menyenangkan.Kuala Lumpur bukanlah sebuah kota yang bersih, mesra pengguna dan tersusun rapi.Jika anda tidak percaya bahawa Kuala Lumpur ini kotor, anda bolehlah menapak ke lorong-lorong di belakang bangunan.Kita boleh nikmati sampah-sarap yang bersepah, tikus dan lipas yang sedang berpesta merayakan kehidupan mereka.Jika anda bernasib baik, anda akan disapa mesra oleh kenalan baru.Awww!! Kuala Lumpur juga tidaklah mesra pengguna, kita boleh membuat ekperimen untuk mengetahui kebenaran kenyataan saya ini.Anda boleh mencuba melintas jalan di saat lampu hijau pejalan kaki sudah bernyala.Tetapi awas, anda perlu menunggu beberapa lama sebelum boleh melintas, jika anda terus melintas ketika lampu hijau pejalan kaki menyala anda pasti akan menjadi arwah.Saya mempunyai banyak pengalaman dan beberapa kali nyaris menjadi arwah.

Apa yang ingin saya surahkan disini ialah mengenai papan tanda.Bagi saya sebagai pengguna, papan tanda penunjuk arah di sekitar kawasan Lembah Kelang ini sangat menyusahkan.Saya telah ke Kuala Lumpur saban tahun tetapi saban tahun jugalah saya telah tersesat.Apabila saya memandu di sekitar Lembah Kelang otak saya pasti akan mendidih.Mendidih kerana sukarnya untuk memahami makna dan tanda yang terpampang.

Suatu malam selepas pulang dari makan malam bersama seorang gadis nan indah disebuah restoran, saya ingin menumpang tidur dirumah sepupu saya.Sepupu saya ini tinggal di Seksyen 19 Shah Alam.Dalam perjalanan saya telah melilau-lilau mencari papan tanda ke Seksyen 19.Saya merasa lega kerana saya telah berjumpa papan tanda yang dikehendaki.Lalu saya mengikut arah yang ditunjukkan.Lama-kelamaan barulah saya tahu yang saya telah tersesat jalan.Apabila saya berpatah balik, saya hanya menjumpai papan tanda yang menujukkan arah Seksyen 18 dan Seksyen 17.Beberapa kali saya berhenti di stesen minyak untuk bertanyakan arah malangnya pekerja di stesen minyak itu juga kelihatan pening-pening lalat untuk menjawab pertanyaan saya.Hampir dua jam saya melilau-lilau mencari jalan akhirnya saya telah gagal.Malam itu saya hanya tidur di dalam kereta ditemani nyamuk, kepanasan malam, langsuir dan pontianak.

Beberapa bulan sebelum itu saya juga telah tersesat, saya tersesat kerana papan-papan tanda ini dilitupi oleh pokok-pokok.Papan-papan tanda ini tidak kelihatan dengan jelas.Saya tidak pasti sama ada ini adalah satu idea pengindahan dari majlis perbandaran atau satu seni penanaman pokok yang terbaru.Mungkin juga tuan punya stesen minyak berdekatan telah menanam pokok ini dengan harapan orang ramai akan tersesat dan kehabisan minyak.Papan tanda yang tersembunyi di sebalik pokok ini telah menyusahkan hidup saya.Saya telah berjanji untuk membawa gergaji pokok apabila berkunjung ke Kuala Lumpur suatu hari nanti.

Melalui pengalaman yang saya telah lalui ini terdetik di hati saya untuk mengetahui siapakah yang mendapat kontrak untuk memasang papan tanda ini? Kontraktor kelas apakah yang memacak papan-papan tanda ini? Adakah Melayu Baru yang dilahirkan melalui Dasar Ekonomi Baru yang punya angkara? Adakah ini salah satu dari konspirasi antara pihak kontraktor dengan persatuan pemandu teksi untuk memastikan tambang teksi menjadi mahal kerana pemandu teksi perlu melilau-lilau berjam-jam seperti saya? Mungkin juga kontraktor yang memasang papan tanda ini adalah orang setempat yang sudah tahu selok-belok jalan.

Lebih memburukkan keadaan papan-papan tanda ini telah dipenuhi dengan kertas-kertas iklan seperti perkhidmatan membaiki paip pecah, perkhidmatan urut mengurut Spa Q, Undangan perkahwinan Ramli Sarip-Khadijah Ibrahim dan undangan majlis kenduri bersunat anak Makcik Ramlah.Iklan-iklan yang tidak masuk akal ini telah menambah suhu takat didih otak saya.Kini otak saya bukan sahaja telah mendidih bahkan telah bernanah dan berdarah.

Pada hemat saya, kita perlukan perubahan.Perubahan yang membawa kepada kebaikan.Papan-papan tanda ini perlu dikaji semula untuk kemudahan warga kita.Kita memerlukan papan-papan tanda yang memudahkan perjalanan dan pemudah cara.Masa dapat kita manfaatkan dengan sebaik mungkin dan tidak membazir berjam-jam hanya kerana tersesat di jalan yang terang.Ditambah pula kini dengan kenaikan harga minyak sekurang-kurangnya warga kita dapat menjimatkan minyak dari membazir melilau-lilau mencari jalan kebenaran di dunia yang fana ini.

Saya mencadangkan agar kontrak baru untuk membuat papan tanda ini diserahkan secara tender tertutup kepada anak saudara Raja Sweden dari Stockholm ini kerana jika tender ini diberikan kepada kontraktor dari Klang pasti dia sudah mengetahui jalan ‘shortcut’.Papan tanda ‘shortcut’ inilah yang akan membawa kepada jalan kesesatan.Sempena tahun melawat Malaysia yang dilanjutkan setahun lagi pasti ramai ‘mat saleh’ dan ‘minah saleh’ yang akan tersesat di Batang Berjuntai untuk ke KLCC

8 comments:

Rock Oi! said...

atukoiiii

SuP_KaRi said...

perhhh..bijak sungguh ya saudara b'kata2..huhu..

razuwahanim said...

kita senasib rupanya...
awal june hari tu aku pon ada ke shah alam + nak ke seksyen 19 jugak.
aku setuju sangat dengan ko. mula2 tu mcm dah konfiden giler ikut signboard nak ke sysyen 19 tu, tau2 aku lost dah tak nampak dah sigboard berkenaan. aku rasa dorg ni buat keje sekerat ajerr larrr. menjajah aku kena pusing balik masuk federal highwayyy. meracau2 aku dalam kete menahan napsu amarah yang mebuak-buak hahahaha

Farid Abu Talib said...

ini adalah tanda dan makna sistem negara kita mengalami kesakitan.tq

Anonymous said...

Huhuhu..kasihan beliau...
Anyway thanks bg info mcm ni..mana tau esok2 gi KL mana jln2 yg telah di shortcutkannya dgn @ tanpa sengaja tlg bg info mcm ni...
Bro...x nyanyi lagi 'menadah impian' lagi ke...?

Farid Abu Talib said...

Saya masih menyanyi lagu "Menadah Impian" untuk kesekiankalinya.Menadah Impian agar sistem negara kita tidak lagik sakit dihempap kebebalan terhadap budaya rasuah.

Anonymous said...

bukan sekadar signboard ke seksyen 19 jep yg problem...signboard utk ke kedai kete yg menjual timing belt savvy pon same gak!!haks..pongkrang na pongkring!!!!

Anonymous said...

macam penah tgk jer gambau nih...tp dmana ekk???

wahhhhh...patut pun suka Isham Rais
anyway nice word..:)