Monday, June 2, 2008

Kelas Pencerahan Professor Kangkung : Dari Rumah Yang Sempit

Kelas pencerahan diteruskan bersama Encik Azmi merungkai permasalahan masyarakat Melayu kini.Dia mula berlabon mengenai gejala yang lapok lagi membosankan iaitu rempit.Setiap kali saya mendengar perkataan rempit ini saya merasa loya dari bahagian esofogus hingga ke hujung lidah, loya bukan kerana perut saya sudah berisi bayi tetapi loya disebabkan banyak kepercayaan karut yang dipesongkan kebenaran.Tidak perlu membuka Kitab Tuhfat An-Nafis, Bustanus Salatin atau Hikayat Merong Mahawangsa.Mari mendengar saya berlabon mengenai gejala rempit ini.

Saya menafsirkan bahawa rempit adalah gabung jalin antara perkataan REMpuh dan himPIT.Virus rempit ini hanya berjangkit di kalangan anak muda sahaja tetapi bukan untuk warga tua yang mempunyai kuasa.Apabila jangkitan hanya menular di sekitar anak muda maka anak mudalah yang menjadi sasaran tohmah dan caci maki.

Tetapi mengapakah ini berlaku? Banyak sekali faktor yang menyebabkan berlakunya gejala ini tetapi apa yang ingin saya surahkan pastinya faktor pendorong atau ejen pendesak yang paling dekat dihati jiwa nurani saya.

Di kampung saya, gejala ini amat berleluasa tetapi ianya hanya berjangkit di kalangan keluarga kelas bawahan iaitu keluarga yang berpendapatan rendah.Apakah sebab musababnya? Sebabnya mereka ini tinggal di Projek Perumahan Rakyat Termiskin (PPRT).Mengapa Di PPRT gejala ini berlaku? Ini adalah kerana di PPRT yang dibina oleh golongan tua yang berkuasa hanya menempatkan dua bilik.Secara logiknya satu bilik untuk ibu bapa manakala satu lagi bilik untuk anak-anak perempuan.Jadi dimanakah anak-anak lelaki ditempatkan? Anak-anak lelaki akan tidur di depan tv, di ruang tamu, di sebelah peti ais, di tepi tandas.Ini adalah kerana saiz rumah yang begitu kecil dan bilik yang terhad.

Keadaan ini telah merimaskan anak-anak lelaki.Mereka akan mencari jalan penyelesaian untuk menghilangkan perasaan rimas yang menghantui mereka.Harta keluarga yang mereka ada pastinya hanyalah motosikal kapcai kerana tidak mampu untuk membeli kereta berjenis Mercedes Benz Brabus.Mereka akan menggunakan motosikal kapcai hak milik warisan keluarga dengan cara yang paling efektif.Mereka akan berkumpul bersama anak muda lain yang senasib dengan mereka untuk mula berpesatuan dan melakukan aktiviti.Ibu dan bapa pula lebih senang anak-anak tidak berada di rumah kerana keadaan rumah yang sempit lagi menyesakkan kepala otak mereka.

Dari sinilah gejala-gejala busuk dan hamprak ini bermula.Jika anda masih ragu-ragu, seelok-eloknya anda perlulah mendaftar menjadi pegawai rukun tetangga atau menjadi Ahli Jawatankuasa Kemajuan Kampung untuk menyiasat dakwaan saya ini.Apabila mereka mula berkumpul dan berpesatuan dengan hanya motosikal untuk ditunggang maka wajiblah kita percaya gejala rempit ini telah muncul.Maka merayakan kemudaan dengan bermotosikal pun bermula

Dari sinilah punca gejala ini berlaku.Siapakah yang dipersalahkan? .Siapakah yang mereka bentuk rumah untuk golongan berpendapatan rendah? Kontraktor manakah yang membina perumahan PPRT ini? Kuasa ghaib manakah yang meluluskan perumahan ini? Siapakah yang menyediakan dana perumahan ini? Kesemuanya adalah kerja Warga Tua yang mempunyai kuasa.Tetapi anehnya mereka tidak dipersalahkan walaupun puncanya dari warga tua yang mempunyai kuasa.

Bagi saya ini adalah satu ketidakadilan yang melanda anak muda seperti saya yang sentiasa dipersalahkan atas malapetaka negara yang berlaku.

Dengan itu, saya menyeru marilah wahai anak-anak muda kita mempertahankan diri kita dari dibongsaikan fikrah dan akal kerana hanya kita sahaja warisan yang ada yang bisa mendobrak dunia ini.

1 comment:

Anggun Sri Bridal said...

tahukah anda pengasas PPRT itu adalah Dato Seri Anwar Ibrahim,begitulah juga ASB yang sering kita laburkan duit kita